Contacte principal
Carrer de la Santa Creu, 31
Porreres, Illes Balears
ES 07260
Arxiu Municipal de Porreres
Autor: Joan Rosselló Lliteras
L'ARXIU ANTIC
Porreres és una de les viles fundades per Jaume II l'any 1200; el seu Arxiu municipal emperò no arriba més enllà de 1868.
La darreria del regnat d'Isabel II posà de manifest la incapacitat del règim per a mantenir una política que fos capaç de resoldre les exigències de cada dia més grans de la societat espanyola, que seguia de molt lluny els esquemes socio-econòmics dels països europeus més avançats; els fets tumultuosos es repetien molt sovint a distintes regions d'Espanya i produïen un malestar general dins les esferes socials (1). Les aigües enfurides d'aquell temporalàs polític també arribaren a Mallorca i dissortadament esquitxaren de mala manera la nostra vila de Porreres.
Un escriptor anònim que presencià la cremadissa ho descriu d'aquesta manera: «Así sucedió el día tres de octubre de 1868, día de eterna memoria, en que toda la España estaba bajo un gobierno provisional, se levantó en este pueblo a las diez de la noche una gran turba de populacho desenfrenado y con la mas feroz audacia, codiciosa de enriquecerse con bienes extraños, llegó a tal extremo su desbordamiento que el hombre de bien no podía estar seguro en su propia casa. El primer lugar a don de se dirigió fue a la Casa Consistorial, y descargando sobre su fachada un diluvio de piedras, quedaron en un momento destrozadas persianas, puertas y vidrios de aquella casa, y entrando a la fuerza, echaron abajo bancos, sillas y mesas, de lo cual hicieron al instante una gran hoguera; y lo mas sensible fue que la memoria de aquellos hombres, que con sus desvelos se habían hecho eterna memoria por su ciencia, virtud y artes, que hacía un gran honor a este pueblo de Porreres, que contaba de seiscientos años a esta parte, juntamente con todos los demas libros que existían en aquel Archivo, en un momento fueron echados en aquella gran de hoguera, y fueron reducidos a un poco de ceniza. Y llegó hasta tal extremo su barbarie, que hasta una tela de un Santo Cristo, que había allí, ya la tenían sobre la ventana, para echarla dentro de la hoguera, y habrían consentido en este horrible sacrilegio a no haber oído a los de abajo, que daban voces: El Santo Cristo, no. ¡Qué esto seni demasiado y nos demostraríamos del todo anticatólicos!» (2).
És ben cert que els promotors de tan lamentable sedició foren castigats severament (3), però la pèrdua dels documents de l'Arxiu municipal és irreparable. Gràcies a l'intent de calcular la quantia econòmica que suposava la cremadissa dels documents, hem pogut trobar una succinta descripció del contingut de l'Arxiu antic.
« ... Considerando que en la quema de dichos papeles había los libros de la Estadística Territorial, Amillaramiento, dos pIanos del distrito municipal con todas las fincas detalladas y numeradas, todas las escrituras originales de dos enfiteusis que en el siglo pasado dio el ayuntamiento de esta villa a varios particulares de la rnisma, cuyos censos percibe esta municipalidad bajo el concepto de Propios, así como también de varias escrituras de censos contra particulares que percibe la beneficencia de ésta, otras escrituras de la casa que poseen los Propios de esta dicha villa, tres catastros de tres épocas diferentes de cerca 250 años de fecha el primero, en los cuales estaban continuadas todas las fincas del distrito municipal con las cuentas particulares de cada vecino y con la relación de los censos activo s y pasivos expresando las fincas gravadas con dichos censos, muchos empadronamientos, repartos de con tribuciones, Boletines Oficiales y muchísimos otros documento s y libros, objeto de un Archivo de ayuntamiento que en el momento no se pueden enumerar, y ademas todo el mobiliario de dicha casa, cuyo daño calcula esta dicha corporación en una suma la cantidad de diez y seis mil escudos» (4).
L'ARXIU NOVELL
Encara no acaba aquí la dissort del nostre Arxiu municipal: l'any 1894, dia 11 de març es va acordar traslladar alguns mobles del municipi i documents de menys importància a la Casa Bel·la, car a la Sala no hi havia prou espai (5); això seria el preàmbul d'una nova dispersió de documents. Posteriorment ha ocupat diverses dependències de la Casa Consistorial incloent un canvi de domicili quan passà de la Sala Vella a Can Sitjar, l'actual Casa de la Vila. Aquí té aplicació l'adagi que diu: cada bugada es perd un llençol.
(1) J. Termes, Anarquismo y Socialismo en España. La I Internacional (1864-1881), Barcelona, 1972, p. 26-28.
(2) G. Munar Oliver, Historia de Porreres, t. lI, Mallorca, 1979, p. 262-263.
(3) Arxiu Municipal Porreres, Sesiones del Ayuntamiento 1870, fol. 28v ss, document 13.
(4) Id. 1869, f. 14, document 15 (8 febrer 1869)
(5) Actas del Ayuntamiento 1893-1898, f. 17.
Carrer de la Santa Creu, 31, 07260 Porreres https://goo.gl/maps/jBH4VqabLxUqsC939
Inventari Imprès:
INVENTARI DE L'ARXIU MUNICIPAL DE PORRERES; Maria Massanet Gili / María José Massot Ramis d'Ayreflor
Consell Insular de Mallorca, Palma, 1987
ISBN: 84-505-5850-6
127 pp
ES. 7043. AMPR
Draft
Partial