Subfons JSU - Correspondència amb la Junta Suprema de Sanitat

Correspondència amb la Junta Suprema de Sanitat de l'any 1815 Correspondència amb la Junta Suprema de Sanitat de l'any 1822 Correspondència amb la Junta Suprema de Sanitat de l'any 1823 Correspondència amb la Junta Suprema de Sanitat de l'any 1824 Correspondència amb la Junta Suprema de Sanitat de l'any 1825 Correspondència amb la Junta Suprema de Sanitat de l'any 1826 Correspondència amb la Junta Suprema de Sanitat de l'any 1827 Correspondència amb la Junta Suprema de Sanitat de l'any 1828 Correspondència amb la Junta Suprema de Sanitat de l'any 1829

Àrea d'identificació

Codi de referència

ES AHRAMIB JUNSAIB-JSU

Títol

Correspondència amb la Junta Suprema de Sanitat

Data(es)

  • 1814 - 1830 (Accumulation)

Nivell de descripció

Subfons

Volum i suport

15 series documentals. Paper manuscrit

Àrea de context

Nom del productor

(1756)

Història administrativa

Des del segle XVIII, i al llarg del XIX, el control marítim i la prevenció d'epidèmies foren el principal argument de l'Estat en matèria sanitària. Així, com a part de la nova ordenació política que s'instaura a les illes Balears arrel del Decret de Nova Planta es va crear al 1756 una Diputación de Sanidad que dependria directament de la Junta Suprema de Sanidad creada l'octubre de 1720 amb l'objectiu principal de vigilar amb més intensitat la propagació d'epidèmies. Aquest nou òrgan substituïa les funcions que des del segle XV havia realitzat la Institució de Morberia Mallorquina que amb les normes del Gran i General Consell havia defensat l'Illa de les grans epidèmies que envaïen el continent. La Diputación de Sanidad estaria integrada pels regidors de la ciutat amb caràcter vitalici (en cas que fossin molts, pels més versats en matèria sanitària) i presidida pel Corregidor, els quals "deberán entender y cuidar inmediatamente de todos los asuntos tocantes al resguardo de la Salud Pública". Aquests regidors, o diputats, i el corregidor no cobrarien un sou, però l'entitat havia de comptar amb un metge, un cirurgià i els subalterns necessaris, a més d'una embarcació amb el seu corresponent patró i tripulants, tots sufragats amb el dret de visita pagat per les embarcacions estrangeres.
Finalment, a principis del segle XIX, la Reial Ordre de 30 de setembre de l'any 1800 -que generalitzava el sistema de Juntes sanitàries-, mentre que el novembre de 1813 es produí la racionalització del sistema de Juntes, establint-se una gradació de distincions: Suprema o Central per a tot el regne, provincial i municipal, de manera que l'òrgan que era la Diputació es convertiria, per una part, en la Junta Provincial de Sanitat, dirigida per el governador de la província, o Jefe Político i per altra, en Junta Municipal de Sanidad de Palma. Al seu torn, es crearien també Juntes de Sanitat locals als diferents municipis de l'arxipèlag, de les quals la Junta Provincial n'esdevindria coordinadora, a l'hora que aquesta depenia de la Junta Suprema de Sanidad de Madrid. A més, el 1833 es crearen unes Juntes Superiors, corresponents a les Capitanies Generals i amb més rellevància a les províncies territorialment més rellevants, cosa que ocasionaria confusions i conflictes entres juntes superiors, provincials i municipals de les capitals.
Les funcions de les Juntes de Sanitat es poden considerar de caràcter burocràtic i policial: comprovar la veracitat de l’origen geogràfic de les embarcacions, mercaderies i persones; impedir l’entrada i descàrrega de les improcedents o procurar el seu accés tan sols després d’una quarantena que les sotmetés a desinfecció.

Nom del productor

Història biogràfica

Història arxivística

Origen de l'ingrés o de la transferència

Àrea de contingut i estructura

Abast i contingut

La correspondència de la Junta Superior de Sanitat de les Illes Balears amb la Junta Suprema de Sanitat forma un subfons diferenciat de la resta de correspondència a causa del seu volum, la seva importància i la pròpia diferenciació en l'estructura prèvia de l'Arxiu, la qual s'ha respectat.

La sèrie inclou actes de sessions de la Junta de Sanitat.

Ingressos

Sistema d'organització

La correspondència es troba organitzada cronològicament, de forma que cada any forma una sèrie documental específica.

Àrea de condicions d'accés i ús

Condicions d'accés

Condicions de reproducció

Idioma del material

Escriptura dels documents

Nota sobre les llengües i escriptures

Característiques físiques i requeriments tècnics

Instruments de descripció

Àrea de documentació relacionada

Existència i localització dels originals

Existència i localització de reproduccions

Unitats de descripció relacionades

Descripcions relacionades

Àrea de notes

Identificador(s) altenatiu

Punts d'accés

Punts d'accés per matèria

Punts d'accés per lloc

Punts d'accés per autoritat

Punts d'accés de gènere

Àrea de control de la descripció

Identificador de la institució

Regles o convencions

Estat d'elaboració

Nivell de detall

Dates de creació revisió eliminació

Idioma(es)

Escriptura(es)

Fonts

Àrea d'ingressos

Matèries relacionades

Persones i organitzacions relacionades

Related genres

Llocs relacionats

Unitat d'emmagatzematge

  • Prestatgeria: AHRAMIB_prestatgeria_001
  • Capsa: AHRAMIB_capsa_021
  • Capsa: AHRAMIB_capsa_022