- ES AHRAMIB RAMIB-BMI-SOL-108
- Item
- 1948-03-29
Col·legi Oficial de Metges de les Illes Balears
606 results with digital objects Show results with digital objects
Col·legi Oficial de Metges de les Illes Balears
Part of Fons Jesuïtes de Monti-Sion
Lligall format per 64 documents solts o composts. Inclou, entre d'altres, a més d'inventaris i administracions de mandes pies, els següents documents:
Lletres apostòliques sobre facultats de la confraria de Sant Pere i Sant Bernat de la Catedral sobre poder ser visitats pel bisbe.
Lletres de fra benet Panyelles, bisbe de Mallorca, als sacerdots i confessors seglars i regulars sobre el breu de Benet XIV.
Còpia de la renúncia del P. Joaquim Conrado de la Companyia.
Reglament del custos de l'església i sagristia de la Universitat literària.
Inventari de robes, joies, quadres i altres efectes de l’església de la Real Universitat Literària que s’han entregat al seu custos, el dr. Rafel Barceló.
Sobre l’administració del reverned Miquel Nicolau i de Francisca Nicolau.
Pregó del procurador reial amb què es dona principi a la capbrevació de Mallorca.
Acta d’entrega de don Pedro Sancho, president del Col·legi de Monti-Sion de la suprimida Companyia de Jesús al Dr. Juan Antonio Sancho, prevere beneficiat a la Santa Església Catedral i custos elegit per el senyor Vicari General.
Memorial dels agravis o perjuís pretesos per lo il·lustrissim i reverend senyor bisbe e iglésia de Mallorca que són inferits a la portió temporal de la iglésia.
També inclou documents solts dels lligalls VI (62) LXIV (56) i LXXXXII (11, 38).
Documenta. Publicació de Sant Joan
Part of Fons Josep Sureda i Blanes
30 exemplars consecutius de la revista Documenta, de Sant Joan. Semblen correlatius, encara que no es troben numerats.
Pla de Mallorca des de Sant Nofre
Vista del Pla de Mallorca, direcció llebeig, cap a la vila de Sant Joan, des del cim del puig de Sant Nofre, a la possessió de la Bastida.
El puig de Sant Nofre i la possessió la Bastida
Retrat de Sebastià Català, veïnat de Climent al carrer Progrés de la vila de Sant Joan.
Retrat d'un parent llunyà de Climent fumant amb pipa.
Retrat de Maria Montserrat Company Bauzà vestida per participar al correfoc de les festes de la vila de Sant Joan.
Retrat de Mateu Juan Florit "Marió", editor i propietari de la revista independentista "L'Estel".
Retrat de Catalina Català, veïnada de Climent.
Home assegut vora una finestra
Retrat del llorità Felip Vaquer, pastor, pagès, caçador i jurat de Sant Joan. A més a més, era l'espòs d'una tia de l'esposa del nostre fotògraf Climent.
Margalida Company "Peçol", esposa de Climent, collint carxofes.
Climent Picornell, llegint un llibre
Retrat de Climent Picornell (geògraf), cosí del nostre fotògraf, llegint a la seva cuina de Ca na Coloma, situada al carrer Major de la Vila de Sant Joan.
Retrat de Carles Esteban Picornell, redenebot de Climent, amb l'esquena tatuada, al corral de Ca na Coloma, al carrer Major de la vila de Sant Joan.
Retrat de Joana-Aina Mestre, pedaçant una manta.
La madona del Pou Nou
Retrat de madò Toninaina Florit Pocovi "Virga" , veïnada de Climent al carrer Progrés de Sant Joan.
Retrat d'un pagès, Arnau Gayà "de Son Perdut".
Retrat d'Antoni Bauzà "es Zelador" (pronunciat essa sorda), que era una espècie de policia municipal que hi havia a Sant Joan.
Retrat de Guillem Florit "Marió" en una eixida fotogràfica per camps del terme de Sant Joan. Al fons es pot veure la silueta del puig de Sant Nofre i, a la dreta, les primeres cases del poble.
Carrossa desfilant durant la festa de Sant Cristòfol a l a vila de Sant Joan.
Retrat de Catalina Català veïnada de Climent al carrer Progrés de la vila de Sant Joan.
Retrat de Miquel "Pol·loni", treballador del camp a l'hort de Son Gil, al municipi de Sant Joan. El podem veure en un moment de descans fumant un bon puro.
Retrat de Francisca Caimari davant de ca seva.
Home al costat d'un Ford Fiesta
Retrat de Ciment Picornell, oncle del nostre fotògraf, al fons podem veure la torre de l'aigua i el molí d'en Perís, que reformaren uns alemanys cap allà els anys 80.
Retrat d'Antoni Bauzà Gayà "Cauvonet" en què reposa de la feina pegant una pipada, amb una falcella de fusta a la mà i l'alfals al fons. La fotografia fou feta a la zona de Pinyella, al terme municipal de Sant Joan.
Retrat de l'amo en Joan Gayà "de Son Perdut"",
Retrat de Maria Antònia Gayà Rebassa "de Son Perdut" en un dinar familiar.
Retrat de la madona de Son Perdut, Antònia Rebassa Català "des Calderers", en un dinar familiar.
Retrat de Margalida Company "Peçol", esposa de Climent, carregada de tomàtigues.
Retrat de Maria Antònia Gayà Rebassa de "Son Perdut".
Retrat de la nina Maria Antònia Gayà Matas, "de Son Perdut".
Retrat de Climent Picornell, oncle del nostre fotògraf, al carrer Major de la vila de Sant Joan.
Margalida Company "Peçol", esposa del nostre fotògraf, netjant el cotxe davant casa seva la carrer Progrés de Sant Joan.
Retrat de Jerònia Bauzà "Vidala" o també "Capellet" a la portassa de ca seva. A la paret podem veure tot una una sèrie d'eines típiques de les cases de l'època.
Margalida Munar al portal de casa
Retrat de Margalida Munar davant el portal de casa seva, Ca na Coloma, al carrer Major de Sant Joan.
Retrat de Margalida Munar netejant a la cuina de Ca na Coloma, casa seva, situada al carrer Major de la vila de Sant Joan.
Fotografia de Gabriel Bauzà, oncle matern de Climent.
Primer pla de Margalida Català
Retrat de Margalida Català "Feleu", veïnada de Climent, al carrer Progrés de la vila de Sant Joan.
Retrat de Joan Jordà Català, vaïnat de Climent al carrer Progrés de la vila de Sant Joan.
Retrat de Jerònia Bauzà "Vidala", mare del nostre fotògraf, enmig d'unes tomatigueres saludant al seu fill.
Caçador caminant per fora vila
Retrat d'un caçador, en aquest cas es tracta de Bernat Fullana, caminant per paisatges camperols santjoaners.
La festa dels quintos a Sant Joan consistia en què els nascuts el mateix any es reunien per conviure en una casa durant una setmana, la de Pasqua. Els quintos eren aquells joves que entraven en quinta (eren a punt de lliurar-se per fer el servei militar).
A Sant Joan, solien llogar una casa (o els en deixaven una en no gaire bon estat) la darrera setmana de la Quaresma, presidida per un pi o dos que havien anat a tallar a un pinar o altre. Aquest símbol, que penjava cap al carrer, era l'objectiu que volien aconseguir els quintos de l'any següent.
Durant aquests dies de convivència i sarau jovenívol, els quintos visitaven les possessions del terme recollint tota casta d'aviram. animals i menjar que els tenien preparats. Tot això els servia per preparar les menjades que realitzaven a la casa que els encobeïa.
La víspera del dia de Pasqua recorrien els carrers del poble i arreplegaven moltes de les coses que els propietaris havien deixat defora (carros, eines diverses del camp, poals..., qualsevol ormeig). Tot ho traginaven al mig de la plaça i d'aquesta manera les persones que anaven al matinal (missa solemne del dia de Pasqua) podien observar la malifeta dels quintos d'aquell any.
El dia de la segona festa de Pasqua (el dilluns), els quintos sortien a fer la capta de panades i doblers per tots els carrers del poble a canvi d'una timba d'herbes, palo o licor similar. Per això solien llogar un grup de músics (normalment de qualque banda de música) que amenitzaven el passacarrers amb la "Jota de ses panades" i altres tonades.
Cançó de les panades:
"Madona si teniu fia,
treis-la-mos en es portal,
tant si és petita com gran
li veurem sa fesomia.
Si, si, madoneta
Sí, sí dau-la-mos,
a sa panadeta
pes tres cantadors.
Sí, sí madoneta,
la mos heu de dar,
la mos hem guanyada
amb tant de cantar
Sa madona sortirà
de dins sa cuina, abrivada,
i dirà a sa criada:
panada los hem de dar.
Sa panada més garrida
si la teniu, dau-la-mos,
que es cantador més hermós
serà per sa vostra fia."
La tercera festa de Pasqua (el dimarts), els quintos de Sant Joan solien anar de romiatge al puig de Bonany on s'encontraven amb gent de pobles veïns, menjaven panedes, ballaven i continuaven el sarau.
Cal afegir que la tradició dels quintos començava cada any per Sant Antoni: fogueró i carrossa per a les beneïdes. I acabava cada any després d'organitzar un ball per a tot el poble a l'estiu. Entre mig, el diumenge del Ram passejaven un me pels carrers de Sant Joan , que rifaven per tal de treure doblers i poder pagar despeses de la convivència de la Setmana Santa.
Evidentment, ara tot això s'ha transformat una mica amb les noves generacions i amb els grans canvis socials. Aquesta evolució es va començar a fer palesa en el pas del segle XX al XXI.
Festa de Sant Cristòfol. Sant Joan
Banda de Cornetes i Tambors de Sant Joan del Centre Cultural.
Dinar de germanor a Ca na Coloma
Dinar a Ca na Coloma entre amics, casa de Climent Picornell (geògraf), al carrer Major de Sant Joan. En primer pla, a les mans de Margalida Munar, una ensaïmada típica trunyellada del Forn de Can Mateu.
Camp sembrat d'hortalisses a la posta del sol a l'hort de Son Gil.
Camp llaurat a la zona dels Calderers. Fotografia realitzada amb un gran angular.
Camps sembrats d'hortalisses, pagès esquitxant. Estracta d'Antoni Company "Foc" a l'hort de Son Gil.
Camp sembrat d'ordi, blat . Pou i sembrat a la zona dels Calderers. Al fons s'observa la vila de Sant Joan des de xaloc. Foto realitzada amb objectiu gran angular.
Camps llaurats
Pageses entrecavant cebes
Sembradora antiga de ferro al mig del pla de les Veles, al terme de Sant Joan.
Núvols de tempesta sobre Son Baró
Núvols de tempesta sobre fora vila
Una de les darreres mostres de batre a l'era de forma tradicional, durant el segle XIX i fins a mitjans del XX. El mul, cavall, ase, somera giraven a l'era trepitjant el gra amb el carretó de batre. En aquest cas veiem un dels darrers pagesos que a la vila de Sant Joan encara empraven aquesta tècnica. Es tracta de Joan Fontirroig "des Molí", al molí de l'entrada de la vila de Sant Joan des de la carretera de Montuïri, conegut com a molí de Son Juny o d'en Calderer.
Als horts és molt freqüent posar-hi flors de colors vius i olors potentes per tal d'atreure els insectes i apartar-los de les hortalisses sembrades.
Pagès menant un tractor amb el remolc carregat de fems. Es tracta d'en Toni "des Pou Nou".
Bartomeu Nigorra Picornell, "Xicota", amo de la possessió de sa Bastida de Sant Joan, en plena tasca de pelar ametles davant les cases.
Bartomeu Nigorra Picornell, "Xicota", amo de la possessió de sa Bastida de Sant Joan, en plena tasca de pelar ametles davant les cases.
Es tracta d'una instantània d'una màquina batedora de cereals que generalment es feia funcionar amb un tractor i una sèrie de politges.
Es tracta d'una instantània d'una màquina batedora de cereals que generalment es feia funcionar amb un tractor i una sèrie de politges.
Es tracta d'una instantània d'una màquina batedora de cereals que generalment es feia funcionar amb un tractor i una sèrie de politges.
Es tracta d'una instantània d'una màquina batedora de cereals que generalment es feia funcionar amb un tractor i una sèrie de politges.
Es tracta d'una instantània d'una màquina batedora de cereals que generalment es feia funcionar amb un tractor i una sèrie de politges.
Bartomeu Nigorra Picornell "Xicota" carregant la peladora d'ametles a la possessió de la Bastida, al terme de Sant Joan.
Dona treballant entre les tomatigueres de l'hort de Son Gil.
Maria Monserrat Company entre les tomatigueres de l'hort de Son Gil, que cultiva el seu pare Antoni Company "Foc".
Camps llaurats i la vila de Sant Joan
Es tracta de Toni Company "Sobrassada" qui regenta aquestes terres de l'hort de Son Gil del teme de Sant Joan.
Pagès esquitxan l'hort, es tracta d'Antoni Company "Foc" a l'hort de Son Gil.
Pageses en plena acció de recol·lecció de faves a mà a la finca de Son Gil de Sant Joan.
Pagesos seguen alfals ("Medicago sativa") per al bestiar amb les típiques falcelles, a Pinyella al terme de Sant Joan.
Pageses en plena acció de recol·lecció de faves a mà a la finca de Son Gil de Sant Joan.
Retrat d'un xot passador, amb un banyam considerable i un bon picarol penjat al coll. En altres contrades en diuen "mardà".
Retrat d'un xot passador, amb un banyam considerable i un bon picarol penjat al coll. En altres contrades en diuen "mardà".
Retrat d'un xot passador, amb un banyam considerable i un bon picarol penjat al coll. En altres contrades en diuen "mardà".
Pageses entrecaven tomatigueres a l'hort de Son Gil.
Antoni Picornell "Climent", pare del fotògraf Climent Picornell, passeja pel bosc a la recerca d'esclata-sangs.
Pagès esquitxant arbres fruiters a pulmó obert. Avui en dia seria difícil veure aquesta escena sense cap tipus de protecció. Es tracta d'Antoni Picornell "Climent", pare del fotògraf.
Una de les darreres mostres de batre a l'era de forma tradicional, durant el segle XIX i fins a mitjans del XX. El mul, cavall, ase, somera giraven a l'era trepitjant el gra amb el carretó de batre. En aquest cas veiem un dels darrers pagesos que a la vila de Sant Joan encara empraven aquesta tècnica. Es tracta de Joan Fontirroig "des Molí", al molí de l'entrada de la vila de Sant Joan des de la carretera de Montuïri, conegut com a molí de Son Juny o d'en Calderer.
Una de les darreres mostres de batre a l'era de forma tradicional, durant el segle XIX i fins a mitjans del XX. El mul, cavall, ase, somera giraven a l'era trepitjant el gra amb el carretó de batre. En aquest cas veiem un dels darrers pagesos que a la vila de Sant Joan encara empraven aquesta tècnica. Es tracta de Joan Fontirroig "des Molí", al molí de l'entrada de la vila de Sant Joan des de la carretera de Montuïri, conegut com a molí de Son Juny o d'en Calderer.
Una de les darreres mostres de batre a l'era de forma tradicional, durant el segle XIX i fins a mitjans del XX. El mul, cavall, ase, somera giraven a l'era trepitjant el gra amb el carretó de batre. En aquest cas veiem un dels darrers pagesos que a la vila de Sant Joan encara empraven aquesta tècnica. Es tracta de Joan Fontirroig "des Molí", al molí de l'entrada de la vila de Sant Joan des de la carretera de Montuïri, conegut com a molí de Son Juny o d'en Calderer.
Jerònia Bauzà "Vidala" o "Capellet", mare del fotogràf Climent Picornell, espargint sofre per damunt les tomatigueres, segurament a l'hort de Son Gil, on treballava com a jornalera.
Retrat d'Aina Sastre Català, veïna de Climent al carrer Progrés de Sant Joan.
Retrat d'Aina Sastre Català, veïna de Climent al carrer Progrés de Sant Joan.
Retrat de Catalina juan Mieras "Feleu", veïnada del nostre fotògraf al carrer Progrés de Sant Joan.
Es tracta del fill de Miquel Bauzà "Puça", Miquel Àngel, veïnat de Climent al carrer Progrés de Sant Joan.
Retrat de Joan Matas "Diraler".
Es tracta d'una veïnada de Climent del carrer Progrés de la vila de Sant Joan.
Tomeu Picornell, "Climent", oncle del nostre fotògraf. Al fons podem observar la silueta del seu germà Toni Picornell, "Climent", pare de Climent Picornell.
Es tracta de Magdalena "de ca s'Estafeter", veïnada de Climent Picornell al carrer Progrés de la vila de Sant Joan.
En Joan Fiol "Marc" ens mostra la fura domesticada que emprava per caçar.
Dona de de Climent embarassada
Margalida Company "Peçol", esposa de Climent, embarassada del seu primer fill, amb llimones i taronges a fora vila.
Primer pla de Catalina Joan "Feleu" i Sebastià Català