Fons FDCAT - Fons històric del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la UIB

ES 7040 AHUIB FDCAT

• 1962 - 2000 (Creation)

27 capses que contenen uns centenars de carpetes amb documents en paper, alguns originals i d'altres còpia, generalment en format A4.

(1978 (?))

El Departament de Filologia Catalana i Lingüística General acull les àrees de Filologia Catalana, Teoria de la Literatura i Literatura Comparada, Lingüística General i Lingüística Romànica.
Organitza el grau de Llengua i Literatura Catalanes, la llicenciatura en Filologia Catalana (en extinció), Màster de llengua i literatura catalanes: oralitat i escriptura i el programa de doctorat en Filologia Catalana. Així mateix, proporciona docència de les seves àrees als estudis de mestre i a les llicenciatures en altres filologies.
Edita juntament amb Publicacions de l’Abadia de Montserrat la col·lecció «Biblioteca Marian Aguiló», dedicada a estudis de llengua i literatura catalanes.
La comissió tècnica del departament executa les funcions que l’Estatut d’Autonomia i la Llei de normalització lingüística atorguen a la Universitat de les Illes Balears en matèria d’assessorament en tot allò que faci referència a la llengua catalana. http://dfc.uib.cat/

(Montuïri, 1945)

Història biogràfica

Joan Miralles, va néixer a Montuïri, és filòleg i folklorista. És catedràtic de Filologia Catalana de la Universitat de les Illes Balears des de 1983. Es va llicenciar en Filologia Romànica a la Universitat de Barcelona (1969), el mateix 1969 va defensar la tesi de llicenciatura "Contribución al estudio de la onomástica mallorquina" i el 1978 obtingué el doctorat en Filologia Catalana amb la tesi "Un llibre de cort reial mallorquí del segle XIV. Introducció, transcripció i estudi lingüístic" (premi extraordinari de Filologia, Universitat de Barcelona, 1978). Ha impartit docència a la UIB des del curs 1970-71. Entre el 1980 i el 1998 va ser director del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General. És membre numerari de la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans i de la comissió per a l'elaboració d'una proposta d'estàndard oral de l'IEC. Ha estat membre de la comissió redactora de l'avantprojecte de Llei de Normalització Lingüística per a la comunitat autònoma de les Illes Balears. Ha participat en el projecte finançat europeu PATROM (Patronymica Romanica), en el marc del qual prepara un "Diccionari històric de l'antroponímia romànica" i en el projecte del Ministeri d'Educació i Ciència Gramàtica del Català Antic. La seva recerca s'ha concretat en més d'una vintena de llibres publicats, com per exemple: "Un poble, un temps" (1974), "Els carrers de Montuïri" (1977), "Qüestionari sobre història i cultura popular de Mallorca" (1978), "La investigació de les fonts orals. Guia didàctica" (1980), "Vida i obra d’en Pere Capellà (Mingo Revulgo)" (1980), "La festa de l’Estendard" (1981), "La història oral. Qüestionari i guia didàctica" (1985), "Receptari de cuina del segle XVIII del P. Jaume Nartí i Oliver", amb la col·laboració de Francesca Cantallops (1989), "Catàleg de noms propis de persona", amb la col·laboració d’Antoni Llull (1989), "Onomàstica i literatura" (1996) i "Història i cultura popular, tots dos aplecs de treballs apareguts anteriorment; Corpus d’antropònims mallorquins del segle XIV" (1997) i "Discursos per la llengua" (1999), recull de discursos pronunciats des del 1982. Col·laborà en el "Diccionari de la llengua catalana" (1995). Actualment (2014), és el president de la Comissió Tècnica d'Assessorament Lingüístic de la UIB (CTAL).

Més informació: https://www.enciclopedia.cat/gran-enciclopedia-catalana/joan-miralles-i-monserrat

Donació del doctor i catedràtic del Dept. de Filologia Catalana i Lingüística General de la UIB Joan Miralles i Montserrat el juny de 2014. La major part del fons està format pels documents que Joan Miralles arxivà durant la seva etapa com a director del departament.

Documentació diversa i dispersa recollida des d'abans de la creació del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la Universitat de les Illes Balears pel doctor Joan MIralles i Montserrat.

ISAD(G)

Juliol de 2014, març de 2018