Fonds FULM - Fons Universitat Literària de Mallorca

ES 7040 AHUIB/ FULM

Fons Universitat Literària de Mallorca

• 1487 - 1862 (Creation)

13 metres lineals de documentació (llibres i lligalls).

(1483-1673)

El Gran i General Consell de Mallorca sol·licità a Ferran el Catòlic la creració d'un Estudi General d'Arts i Ciències. El Rei signà a Còrdova el 30 d'agost de l'any 1483 el corresponent privilegi pel qual es creà l'Estudi General de Mallorca. Els corrents de pensament que el promogueren estan inserits en un context lul·lià. A Randa, entre 1453 i 1460, ja hi havia impartit ensenyaments lul·lians Pere Joan Llobet, graduat a l'Estudi General de París. El 1478 Beatriu de Pinós donà els seus béns al Regne de Mallorca per al manteniment d'una escola que fomentàs la docència i la investigació sobre Ramon Llull. Ratificà aquesta donació en testament de l'11 de novembre de 1484. Tres anys abans, el 1481, Agnès de Quint assignà una renda de cent lliures per a la dotació d'una càtedra lul·liana que fou ocupada pel mestre Pere Daguí. Aquest és el context en què s'atorgà el privilegi per a la creació de l'Estudi General de Mallorca, que havia de seguir el model de Lleida fundat l'any 1300.
L'Estudi General esdevingué Universitat pel breu pontifici de Climent X l'any 1673.

(1673-1835)

El Papa Climent X erigí la Universitat Literària de Mallorca mitjançant breu apostòlic, datat el 17 d'abril i executat l'any 1691, encara que el camí dels estudis superiors a Mallorca van ser aprovats inicialment l'any 1483 pel rei Ferran el Catòlic. Els estatuts es realitzaren el 1697 i un any després es publicaren per l'impressor Melchor Guasp, sota el títol de "Constituciones Estatutos y Privilegios de la Universidad Luliana del Reino de Mallorca". Hi havia quatre facultats amb els estudis de teologia, dret, medicina i filosofia. En la seva etapa d'Estudi General tenia la seu a la capella de Monti-sion, al call palmesà, però quan arribaren els Jesuïtes el 1561 els lliuraren el seu edifici i s'hagueren de traslladar a unes cases del carrer Sant Roc. Amb l'expulsió dels Jeuïtes el 1767, Carles III concedí a la Universitat el col·legi de Monti-sion i conservà la propietat de la seu de l'Estudi General. La Universitat el 1829 es transformà en seminari depenent de la Universitat de Cervera, primer, i de la de València, després. Fou suprimida l'any 1835.

El fons documental de la Universitat Literària de Mallorca estava dipositat a l'Institut Ramon Llull de Palma, successor de l'antic Institut Balear que s'havia creat l'any 1835, quan va desaparèixer la Universitat, i hereu de tots els seus béns, entre ells l'arxiu.
Jaume Lladó i Ferragut, catedràtic de l'Institut Ramon Llull i arxiver, va ordenar la documentació l'any 1946. El febrer de 1988 es traslladà al Rectorat de la Universitat de les Illes Balears i després a la seva actual ubicació, a la primera planta de l'edifici Ramon Llull.

Donació de l'lnstitut Ramon Llull de Palma, datada l'11 de febrer de l'any 1988, amb informe i inventari realitzat per José López Bonet. Aquests documents són l'origen de l'Arxiu històric de la UIB (AHUIB).

Arxius universitaris. Història de la Universitat. Informació sobre els Jesuïtes de Mallorca.

Organitzat segons la classificació resultant de la pròpia activitat universitària.

Consulta directa a la sala d'originals, d'acord amb les normes internes i la legislació vigent. Documentació sense restriccions d'accés. Només es restringeix l'accés a la documentació en mal estat de conservació.

• llatí

Catàleg LLADÓ y FERRAGUT, J. "El Archivo Real y Pontificia Universidad Literaria y Estudio General Luliano del Antiguo Reino de Mallorca". Palma: Imprenta Vda. de Francisco Soler, 1946.

Inventari mecanografiat del trasllat dels fons de la Universitat Literària de Mallorca de l'any 1988 de José López Bonet..

Juliol de 2013

Matèries relacionades